מהו מס שבח וכיצד משלמים אותו?
מקור pixabay

על פי החוק היבש של מיסוי מקרקעין כל אדם שמוכר נכס מקרקעין נדרש בתשלום מס שבח עבור אותה מכירה, אלא אם כן יש לו פטור חלקי או מלא ממס השבח. האם מגיע או לא מגיע פטור והאם חלקי או מלא הוא סוגיה מוכרת רבות למרבית האזרחים במדינת ישראל שכן לאורך שנים היה נהוג שכל דירה ראשונה למגורים שהייתה נמכרת לא חויבה בתשלום מס שבח אולם ב2014 עודכן החוק וכמות הפטורים צומצמה באופן משמעותי. בשל התחום הסבוך והמסועף כדאי להיוועץ עם עורך דין המתמחה בדיני מקרקעין והבנה מלאה בנושא מס השבח שילווה אתכם בתהליך, יסייע לכם בחישוב נכון של מס השבח שאתם צריכים לשלם (ואולי אף לזכות בפטור) ויסייע לכם במניעת תאונות מס שיגרמו לנזק גדול יותר.

אז מהו מס שבח?

מס שבח הוא מס המשולם לראשות המיסים דרך משרדי מיסוי מקרקעין. הוא חל על כל אדם המוכר נכס מקרקעין בישראל וכנגזרת של אחוז מסוים מהרווח שנוצר על הנכס לאורך תקופת ההחזקה שלו. בעת מכירת נכס מקרקעין יש גם הוצאות שונות כמו שכר טרחה של עו"ד, דמי תיווך אם יש כאלה, הוצאות להשבחת הנכס, היטלי השבחה, אגרות שונות, תשלום עבור שמאי או מודד ועוד. הוצאות אלה מוכרות לקיזוז ממס השבח. כלומר אם לאחר כל ההוצאות האלה עדיין ישנו רווח על הדירה לבעל הנכס – ישלם בעל הנכס מס שבח כנגזרת מאותו הרווח.

כיצד ניתן להשיג פטור ממס שבח?

כיום התנאים יותר נוקשים מאשר בעבר לגבי פטורים ממס שבח ולכן חשוב לשכור את שירותיו של עו"ד מקצועי ומוסמך בתחום. עורך הדין ילווה אתכם בתהליך ויבדוק את כל האפשרויות השונות לזכאות לפטור מלא או חלקי ממס השבח, יוודא שהכנסתם לחישוב מס השבח את כל סעיפי ההוצאה המוכרים במס ושהחישוב יבוצע כמו שצריך. בשל העובדה שרבים אינם מודעים כי לתיקונים בחוק הם עדיין יוצאים מנקודת הנחה שאם מדובר בדירה יחידה למגורים, כאשר היא תימכר, הם לא יהיו צריכים לשלם מס שבח. ובכן לא כך הדבר ואלה עשויים ליפול למצב של תאונת מס לא נעימה ולכן עדיף לשכור עו"ד מקצועי שילווה אתכם במהלך מכירת הנכס ויוודא שהחישובים נעשים כמו שצריך.

יש סעיפים רבים ושונים שניתן לנצל בחוק זה להשגת פטור מלא או חלקי ממס שבח אולם אלה קשורים למונחים רבים בתחום שלבטח לא תדעו אפילו להגדיר אותם. כמו למשל מהו סוג הנכס שלכם, האם ההכנסה היא פירותית או הונית ועוד.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here